Historiske fly

Genopbygning af en Spitfire

Først tager man en bunke gammelt skrot og putter tusinder af timer af arbejde og millioner af kroner i projektet. Til venstre ses et billede af et projekt, som The Fighter Collection i Duxford, England, arbejder på. Det varer nok et par dage før man har fundet tilstrækkeligt med stumper og har givet Spitfire LF Mk IX, nummer RK858, tilstrækkelig kærlighed til at den kommer i luften igen.

Hvad koster en Spitfire egentlig? Et eksemplar med "historie" koster ca. 13-14mio kr! Et eksemplar uden koster i omegnen af 11-13mio kr.

Hvad koster en genopbygning? Det koster ca. 10mio kr og tager ca. 5år

Er det dyrt at eje en Spitfire? Tja, det er det vel... alene et olieskift koster ca 14500kr (31,5 liter for hver 25 flyvetimer)

Når man tænker på at der blev bygget mere end 20.000 Spitfires, så virker det ikke så imponerende, at der idag er ca. 60 flyvende eksemplarer, men når man ved hvad det koster at bringe et historisk fly tilbage i flyvedygtig stand - for ikke at tale om hvad det koster at holde det i luften - så er det faktisk ganske imponerende. Man skal også tage i betragtning at fly fra den tid, såsom Spitfire, blev bygget som en konsumvare - brug og smid væk - med en forventet levetid på nogle få timer og ikke som et objekt, som skulle holdes flyvende i mere end et halvt århundrede.

I disse år stiger antallet af luftdygtige historiske fly og Spitfire er ikke nogen undtagelse. At restaurere, vedligeholde og gå på evig jagt efter stumper til disse fly er blevet noget af en industri. At holde dem flyvende er en sport for velhavere og grupper af frivillige med penge i ryggen.

I sommeren 2000 fløj den første danske "war bird", en North-American Harward, for første gang efter års tålmodigt arbejde. En gruppe frivillige kunne se deres værk i luften værende med til at fejre det danske flyvevåbens 50-års dag. Desværre styrtede dette fly under forberedelserne til en formationsflyvning med en anden Harvard'en i 2005. Begge ombordværende omkom.

--ooOOoo--

Når man ser på andre fly end Spitfire,så finder man mange andre veteranfly, som er blevet bragt tilbage til flyvedygtig stand.

Klik her for at se flere eksempler på historiske fly

Norske Spitfires

Det norske flyvevåben modtog i lighed med en række lande Spitfires efter krigen. Da jeg var på en smuttur til Oslo gik turen forbi et loppemarked. I det skønne norske forårsvejr, dukkede der fra en kasse med fotos og andet militaria,  et fint billede af en Spitfire i det norske flyvevåbens farver. Flyet er sandsynligvis stationeret på Gardermoen sidst i 40'erne, hvis man skal dømme efter det, der er skrevet på billedet. Hvis nogen kan fotælle om flyet etc. så er de meget velkomne til at sende mig en e-mail med detaljer. (Min e-mail findes i "Forords" sektionen på denne hjemmeside)

En pose penge, tålmodighed og gå-på-mod; så har du en Spitfire

En Mk.XVIII på et sent stadie af genopbygningen.

TFC's Mk XIVE til et større eftersyn

En Spitfire i norske farver - klik for større billede